Läderloppet 2016

cyklarna

målgång

wille målgång

bad

Så kom då äntligen tävlingsdagen och Läderloppet i Tärnsjö. Det var fina förhållanden i lördags med sol, 17 grader och ingen vind som ställde till det. Själva loppet bestod av:

12 km terrängcykling – cyklingen gick generellt bra, taktiken var att inte gå ut för hårt och dra på sig för mycket mjölksyra så tidigt men med facit i hand hade vi nog kunnat gå på lite hårdare.

2 km kanotpaddling – den bästa distansen som jag är mest nöjd med, vi paddlade lugnt och metodiskt och framförallt hyfsat rakt fram.

13 km terränglöpning – här är jag besviken på min egna insats, jag tog helt slut efter 8 km och fick kämpa sista 5 km. Tack till min grymma löpstarke lagkompis som fick hjälpa mig framåt hela vägen in i mål.

Sluttiden blev: 2:21:20. Godkänt men det finns såklart tid att kapa på alla distanser. Framförallt behövs mer trailträning både med cykel och löpning.

Träningen inför loppet, förberedelserna (vad sägs föresten om våra matchande matchställ?) och hela helgen har varit grymt kul och det var ett fantastiskt arrangemang. Trodde aldrig att jag skulle delta i en sådan typ av tävling men ibland är det nyttigt att göra saker som man är mindre bra på. Är glad och nöjd över att vi var med och helgens firande med champagne, bad, sol och mat var magiskt! Tack Östervåla och alla inblandade.

Sommarmat på två röda

sommarmat27 grader och strålande sol, då blir det såklart grillat till middag! Här är ett middagstips på fräsch sommarmat som går på två röda och är supergott. Lägg på några tunna kycklingfiléer på grillen och fixa en sallad på mango/avokado/tomater/koriander. Hade kvar lite picklad lök i kylen sedan tidigare (endast röd lök + lime) som blev pricken över. Njut och glöm inte att bjuda någon som du gillar. Ha en skön sommarkväll! Själv ska jag packa inför lördagens tävling eftersom vi åker upp redan i morgon, nära nu!

Italiensk paleopizza

pizza

Fredagspizza till middag. Körde på den pizzabotten som vi gjorde på Restaurangakademiens paleokök som är väl värd att prova:

PIZZABOTTEN

ca 2-4 pers

3 ägg

3 dl mandelmjöl

1 dl kokosmjölk

1 tsk fiberhusk

1 tsk bakpulver

havssalt

(1 msk olivolja att smörja ut på bakplåtspappret)

 

1. Blanda alla ingredienserna och fördela på plåten.

2. Förgrädda botten i ca 15 min på 200 grader.

3. Jag toppade pizzan talienskt: krossade tomater, champinjoner, mozzarella, oregano.

4. Gräddade klart ca 10 min tills osten smälte.

5. Sedan lade jag på lufttorkad skinka, ruccola och pinjenötter.

Gjorde även en pizzasallad på strimlad vitkål (med hjälp av en osthyvel), olivolja, vitvinsvinäger och nymalen svartpeppar. Asgott blev det!

Trevlig helg på er!

Morgonshot – Ingefära/citron

shotShottar ingefära- och citrondryck i hopp om att lindra rådande förkylning. God, fräsch och boostar immunförsvaret. Så ge dig iväg nu förkylning tack!

Så här gör du:

1. Koka ca 1 liter vatten.

2. Pressa ner 1 citron och 2-3 cm skalad färsk ingefära.

3. Låt stå och dra ca 15 min. Ta sedan bort ingefäran.

4. Drick! Kan drickas både varm och kall, brukar ställa in flarran i kylen och starta dagen med en shot.

Rawfoodfika på Paradiset

rawfoodfikaNär man inte kan träna pga förkylning (taskig tajming med tanke på uppladdningen inför Läderloppet) får man ta en lagfika. Testade nyöppnade Paradiset Matmarknad på Regeringsgatan. Faktiskt godaste rawfoodfikat jag ätit. Snickerstårta i världsklass och apelsinbollen från deras rawfoodbollbar var fantastisk. Rekommenderar starkt ett fikabesök, funkar att köpa med sig hem också.