Åsa

Leg. Fysioterapeut, personlig tränare och kostrådgivare. Författare till böckerna "Paleo - Naturlig mat & livsstil" & "Hälsokoden - recept för ett friskare liv".

4 Comments

  1. Hej! En fråga om frukt och sötning- hur mycket dadlar, mango, äpplen, honung kan man eg äta per dag utan att det påverkar blodsockret negativt? Tycker att det är väldigt många recept med bananpannkaka, rawfood bakverk, äpplen i sallader, honung på kokosgröten osv..
    När jag gick över från LCHF till Paleo ökade även hungern markant och jag har gått från 3 mål mat per dag till 6 mål per dag – är det vanligt?

    • Hej Madde! Fruktosen i frukt/bär/sötning påverkar absolut blodsockret. 1-2 frukter/dag kan vara lagom men det beror b la på hur ”sockerkänslig” man är. Anledningen till att du känner mer hunger är förmodligen att du har plockat bort fett (när du åt LCHF) och lagt till mer kolhydrater i form av frukt/bär. Prova att lägga till extra fett i måltiderna så att du inte blir hungrig så snabbt och dra ner på frukten/honung ett tag för att se om du håller dig mätt längre. Det kan t.ex. vara kokosmjölk, kokosolja/smörklick, olivoljor, avokado. Må gott!

Lämna ett svar till Åsa Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *