Månadens övning: Utfall med rotation

Övning KB Utfall Med RotationDagarna och veckorna rullar på snabbare än någonsin och fylls med PT-kunder, gruppträningsklasser, flytt (snacka om funktionell träning!) och annat skoj. Det har nu återigen blivit dags för min lilla bloggserie månadens övning där jag väljer ut en personlig favorit bland alla 515 övningar som finns i DinTränings övningsarkiv. Månadens övning för oktober är – Utfall med rotation.

Varför utfall med rotation? Utfall är en klassisk övning som man kan variera i massor. Utfallet är en av våra sju nyckelrörelser som vår kropp besitter. Knäböj, rotation, press, drag, böja och steg (löpning, gång) är det andra sex. Utfall med samtidig rotation är en personlig favorit som dessutom gör utfallet än mer funktionellt. Fokus ligger på många av våra viktigaste muskelgrupper som vi bör avsätta extra tid på för att stärka upp – säte, ben och bål. Samtidigt får hjärtat jobba och pulsen ökar samt att balans och koordination sätts på prov. Övningen ger även en skön känsla i kroppen under själva utförandet och våra höftböjare sträcks ut.

Tänk på att: Utför en utfallssteg och rotera kulan över det ben som står kvar framme. Återgå till startpositionen och upprepa över nästa ben. Håll en stark och stabil hållning med bröstet högt under hela utförandet. Låt rotationen och utfallet ske i en dynamisk sammansatt rörelse. Använd en lämplig vikt på en Kettlebell eller viktskiva som belastning. Kliv med fördel bakåt i utfallssteget eftersom det då blir lite mindre belastning på knälederna jämfört med om du kliver framåt.

Alternativt utförande: Utför övningen utan belastning eller med en pinne för att bana in rörelsen i början. Kolla även in alla andra former av utfallsövningar i övningsarkivet och hitta din personliga utfallsfavorit.
Missa inte träningspasset Månadens övningar där tidigare favoriter finns inlagda.

Åsa

Leg. Fysioterapeut, personlig tränare och kostrådgivare. Författare till böckerna "Paleo - Naturlig mat & livsstil" & "Hälsokoden - recept för ett friskare liv".

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *