Månadens övning: Masken

Godmorgon lördag!

Oktober månads övning är här. Personliga favoriten Masken är i fokus denna gång.

Varför Masken? En helkroppsövning som bygger på dynamisk rörlighet och stabilitetsträning. Fokus ligger på att jobba med rörlighet för den bakre funktionella slyngan samt bålstabilitet och axel/skuldra stabilitet. En övning som snabbt avslöjar svaga ”läckande” länkar i kroppen (t.ex. tight baksida, bål- och axel/skuldra stabilitet). Utmärkt övning att lägga in den dynamiska rörlighetsträning/uppvämningen. Funkar att utföra vart som helst och när som helst då du endast använder dig av kroppen som redskap, världens bästa redskap för övrigt!

Tänk på att: Försök att hålla benen raka dvs undvik att böja i knäna. Vandra lugnt och kontrollerat ut till armhävningsposition med armarna samtidigt som du utmanar och sätter sträck på baksida lår. Tänk plankposition med en neutral och stark bål genom hela rörelsen. Här kommer två alternativ:

1. Antingen gör du en armhävning i läget för armhävningsposition (som filmen visar). Läs om vad du ska tänka på när du gör en armhävning här. Gå sedan tillbaka till startposition genom att jobba med fotlederna.

2. Skippa armhävningen och satsa på att hamna i ett så plant läge som möjligt utan att nudda golvet med kroppen. Här snackar vi bålträning på hög nivå!

Alternativt utförande: Antingen väljer du att gå framåt hela tiden som filmen visar. Ett alternativ är att du efter armhävningen vandrar bakåt igen till utgångsläget.

Lycka till med månadens övning och trevlig helg!

Åsa

Leg. Fysioterapeut, personlig tränare och kostrådgivare. Författare till böckerna "Paleo - Naturlig mat & livsstil" & "Hälsokoden - recept för ett friskare liv".

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *