Paleoskolan Del 1 – Vad är Paleo?

Paleo, stenålderskost, är människosläktets originalkost/ursprungskost. Alltså den kost som fört oss vidare från evolutionen. Paleo är en förkortning för paleolitik mat och den paleolitiska tidsaxeln startade för ca. 2,3 miljoner år sedan och slutade för ca. 10 000 år sedan i och med jordbrukets uppkomst. Det betyder alltså mat före jordbrukandet. Innan jordbrukstiden började existerade knappt hjärt-och kärlsjukdomar, diabetes, cancer, strokes och andra folksjukdomar.

Den moderna människan har samma anatomi och genetik (arvsmassan har nämligen inte förändrats nämnvärt) som stenåldersmänniskan från evolutionen d.v.s vi är jägare och samlare precis som då. Den maten som är nyttigast för oss fanns under den tiden som människan utvecklades som art. Grundtanken med en paleobaserad kosthållning är att människan precis som allt annat levande mår bäst av att leva under liknande förhållanden som de utvecklats för under miljontals år. I första hand innebär det att äta näringsrik mat av hög kvalitet.

Det som skiljer stenåldersmänniskan mot den moderna människan är istället livsstilen och kosten. Jagandet och samlandet har istället bytts ut till stillasittande framför tv, iphone och datorer. Detta i kombination med att vi äter mycket snabba kolhydrater, främst i form av socker – mat som vi inte är skapta för att äta. Våra vällevnadssjukdomar (läs. fellevnadssjukdomar) som diabetes, högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer hänger ihop med vårt moderna sätt att leva.

Paleo bygger alltså på mat som vi är designade och skapade för att äta, med betoning på vad naturen har skapat. Mat som gör oss friska, slanka, starka och energifyllda. Ren, oprocessad, riktig, naturlig och meningsfull mat. Socker, spannmål (vete/gluten, havre, korn, råg, majs, ris), baljväxter, mejeriprodukter och hel- och halvfabrikat (lightprodukter) undviks. Inget av detta fanns naturligt för jägarna och samlarna. Sockret och säden, den moderna matens två största ”gifter” ska alltså uteslutas. Paleo är god mat som tillreds från grunden av bra (helst ekologiskt) och gärna närproducerde råvaror.

Viktigt att poängtera är att det alltid finns individuella skillnader att ta hänsyn till, där är mejeriprodukterna ett bra exempel. Man tål helt enkelt olika födoämnen olika bra. Man kan testa att utesluta mejeriprodukter i 30 dagar för att sedan lägga till ett livsmedel i taget och se hur man reagerar. I den ”moderna” paleokosten (och i mina recept) ingår mejeriprodukterna riktigt smör och äkta lagrad parmesan, något som brukar funka för de flesta.

I nästa del går jag igenom mer konkret vilka råvaror och livsmedel man bör lägga krutet på och fylla upp frys, kyl och skafferi med.

Bjuder också återigen på dessa tre lärorika, intressanta och sevärda videos som förklarar mer om paleokost. Experternas experter på området: Robb Wolf, Loren Cordain och Mark Sisson. Håll till godo!

Åsa

Leg. Fysioterapeut, personlig tränare och kostrådgivare. Författare till böckerna "Paleo - Naturlig mat & livsstil" & "Hälsokoden - recept för ett friskare liv".

One Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *