Månadens övning: Utfallshopp

[ovning id=”450″]

Denna månad står en personlig hoppfavorit i fokus. Det är nyttigt att hoppa! Lägg in något form av hopp i ditt träningsupplägg. Det finns massor med olika varianter på hopp att välja mellan. Denna månad har jag valt övningen Utfallshopp. 

Varför övningen utfallshopp? Utfall är en av våra viktiga grundrörelser och en övning att prioritera i olika former. Hoppträning ger en ordentlig puls vilket gör att du kan kombinera din styrketräning med puls, något jag tycker om och rekommenderar. Utfallshopp är en tuff övning med en excentrisk (bromsande) fas som ofta kan leda till träningsvärk.

Tänk på att: Utgå från djup utfallsposition/stegposition och utför ett hopp där du landar i djup utfallsposition med andra foten framåt. Föreställ dig att du förlänger kroppen upp mot taket genom hela rörelsen (stolt hållning). Försök att hoppa upp så högt du kan och landa mjukt. Var ordentligt uppvärmd innan du kör dessa hopp.

Alternativt utförande: Denna övning är perfekt att lägga in som kontrastträning och superset dvs du kör först en tyngre utfallsvariant t.ex. utfallssteg med skivstång 4-8 reps. Sedan går du direkt på utfallshopp ca 16-20 reps. Vila ordentligt mellan varje set. Funkar inte utfallshopp för just dig kan du köra något annat hopp som funkar. Exempel: hopprep, boxjumps, jumping jacks, enbensupphopp, benböjshopp osv osv.

Lycka till med månadens övning och missa inte alla andra månadens övningar i arkivet!

Åsa

Leg. Fysioterapeut, personlig tränare och kostrådgivare. Författare till böckerna "Paleo - Naturlig mat & livsstil" & "Hälsokoden - recept för ett friskare liv".

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *